Komunita obyvateľov a sympatizantov obce Chorvátsky Grob
V obci už začali pracovať komisie, ktoré boli vytvorené na prvom slávnostnom rokovaní Obecného zastupiteľstva. Zastupiteľstvo vtedy určilo členov komisie (predsedu, podpredsedu, stálych členov) z radov poslancov a starostu. Následne majú byť komisie doplnené o členov z radov záujemcov.
Komisie síce začali iniciatívne riešiť problémy vo svojej kompetencii, no ako sa ukázalo, niektoré tak začali robiť bez určenia si základných pravidiel fungovania komisie - bez definovania vlastných kompetencií, spôsobu hlasovania, pravidiel pre (ne)možnosť stať sa členom komisie, definovania vzťahov k iným komisiám, starostovi, či dokonca určenia spôsobu nakladania s informáciami chránenými podľa osobitných zákonov (napríklad Zákon o ochrane osobných údajov), ku ktorým sa členovia môžu pri práci v komisii dostať.
Doterajší Štatút obce a Rokovací poriadok sa postaveniu komisií venovali iba okrajovo. To však nie je dôvod na to, aby sme začali murovať steny domu, bez vybudovania jeho pevných základov.
Preto som trochu "pobrowsoval" po stránkach obcí a miest SR, "pogooglil" kľúčové slová (štatút, komisia, obec a pod.), v niekoľkých oknách som si pootváral relevantné zákony (Zákon o obecnom zriadení, Zákon o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov) a aktuálne znenia obecných pravidiel (Rokovací poriadok, Štatút obce, Zásady hospodárenia) a pripravil som konkrétny návrh štatútu finančnej komisie, ktorý na prvom zasadnutí komisie pripomienkovali prítomní - Krahulcová, Madaraszová, Skaloš, Horvát, Benčík. Následne sme tento návrh dopilovali s kolegami Skalošom a Horvátom.
Vznikol tak kolektívny návrh (stále pracovná verzia) štatútu finančnej komisie, ktorý je, po vynechaní názvu komisie a niektorých okruhov pôsobnosti, dostatočne univerzálny na to, aby ho mohli implementovať aj ostatné komisie (ak si medzitým nevytvorili iný):
Návrh štatútu finančnej komisie
Univerzálny návrh štatútu ľubovoľnej komisie
(treba doplniť názov komisie a špecifické okruhy pôsobnosti)
Za kľúčové body takto navrhnutého štatútu z hľadiska transparentnosti riadenia obce považujem:
Vďaka týmto ustanoveniam sa komisie môžu stať efektívnym nástrojom participácie obyvateľov na riadení obce. Ak má totiž ktorýkoľvek občan návrh, alebo odporúčanie (prípadne otázku), práve komisie sa môžu stať miestom, kde ju môže prezentovať, diskutovať o dôvodoch a žiadať, aby sa v nejakej veci začalo konať, alebo sa konalo inak.
Doterajšia prax, kedy sa na návrhy a dopyty obyvateľov využívalo rokovanie Obecného zastupiteľstva by tak bola prekonaná, nakoľko bola neefektívna a zväčša "po funuse" (na zasadnutiach OZ sme sa už iba dozvedali výsledky - rozhodnutia poslancov v nejakej veci a nemali sme možnosť podieľať sa na celom procese rozhodovania).
Keďže môžeme racionálne očakávať, že sa komisie budú venovať určitému problému od doby, kedy vznikol (alebo keď ho vedenie obce začalo riešiť), navrhnutá zmena participácie obyvateľov na riadení a smerovaní obce prostredníctvom línie Občan -> Obecná komisia -> Obecné zastupiteľstvo -> Starosta dáva podľa mňa väčší zmysel ako doterajšie vystúpenia občana na zasadnutí Obecného zastupiteľstva.
Máte podobný názor, alebo celkom odlišný?
Komentár
Môj názor pán Kolčák je taký, že by to bol možno konečne efektívny postup uplatňovania práv obyvateľa a/alebo vlastníka nehnuteľností na riadení obecných záležitostí, ale ja budem práve v tomto období uplatňovať aj model "vykrikovania" na schôdzach Obecného zastupiteľstva tak, ako to robili súčasní poslanci ObZ Ch. Grob, čím v mnohých prípadoch zabránili prerokovaniu oprávnených záujmov obyvateľov obce a/alebo vlastníkov nehnuteľností.
V každom prípade ale budem zároveň podporovať projekt so vznikom štatútu práce komisií a aj ich ukotvenie v štatúte a v rokovacom poriadku obce a ak mi to bude "dovolené!, tak sa ako vlastník aj do práce komisií zapojíme.
© 2024 Created by Štefan Sládeček. Používa
Komentáre môžu pridávať iba členovia CHORVATANIA.
Pripojte sa k sieti CHORVATANIA