CHORVATANIA

Komunita obyvateľov a sympatizantov obce Chorvátsky Grob

Popis výstavby I. etapy OK Vajnorská v aktuálnom stave.

Opäť som bol nútený napísať dlhý článok s vysvetlením dôvodov pre postup MCST, a.s., teraz vo vzťahu ku riešeniu stavby I. etapy OK Vajnorská. Článok je dlhý, pretože popisuje súvisiace udalosti, resp. zmeny počas dlhého obdobia. Komu sa to nechce čítať celé, tak nech preskočí/prejde hneď na bod 4. z tohto článku.

****

Od začatia výstavby OK Vajnorská, resp. od prvých informácií o súvisiacich stavebných činnostiach sa na sociálnych sieťach objavilo množstvo väčšinou negatívnych názorov na všetko, čo s touto stavbou a/alebo s jej realizáciou súvisí. Snažil som sa reagovať a obyvateľom obce vysvetľovať súvisiace skutočnosti či už priamo v diskusiách k príspevkom alebo v rámci samostatných článkov tu na www.chorvatania.sk. Spomeniem aspoň články z nedávnej minulosti, týkajúcej sa fázy realizácie I. etapy stavby OK Vajnorská, a to článok Oznámenie o začatí výstavby I. etapy OK Vajnorská, ďalej článok Oznámenie o plánovanom prerušení cesty a presune zastávok MHD, resp. článok Informácie o premiestnení autobusových zastávok, ale aj článok Čo bránilo výstavbe COOP Jednota a prečo začala stavba SO v rámci ZŠ s MŠ?, v ktorom sú v bode 1. popísané jednak príčiny omeškania výstavby OK Vajnorská, ale aj časť dôvodov pre postup výstavby OK Vajnorská po etapách.

Napriek mojej doterajšej snahe parciálne vysvetliť postup MCST, a.s. pri realizácii stavby I. etapy OK Vajnorská, ako aj dôvody pre takýto postup sú aktuálne vcelku logicky otvárané ďalšie témy okolo riešenia OK Vajnorská, pričom pán Marynčák ako bývalý starosta otvoril v tejto súvislosti aj témy, týkajúce sa riešenia celej lokality PROMCEN. Konkrétne pán Marynčák v súvislosti s výhradami obyvateľov z lokalít 5. element a PH-3 k aktuálnemu riešeniu dopravy k nim uverejnil tento projektový návrh z Urbanistickej štúdie lokality, resp. Projektu PROMCEN (UŠ PROMCEN). Ide o verziu UŠ PROMCEN, ktorá bola už ako jej tretia verzia vypracovaná a predložená obci Ch. Grob začiatkom roka 2012 a ktorá bola schválená na zasadnutí OcZ obce Ch. Grob dňa 28.6. 2012 Uznesením č. 88/2012 ako podklad pre ZaD ÚPN-0. Zároveň OcZ schválilo, že v časti, ktorá je v rámci UŠ PROMCEN v súlade s platnou územnoplánovacou dokumentáciou obce Chorvátsky Grob bude slúžiť ako podklad pre územné rozhodovanie. Napriek tomuto Uzneseniu č. 88/2012 a aj súvisiacim usmerneniam Ministerstva dopravy SR, ale aj Okresnej prokuratúry Bratislavy III však do dnešného dňa ku prijatiu Zmien a doplnkov pre Projekt PROMCEN nedošlo. Zrejme preto, že veď je to iba 4 a pol roka odvtedy a celková zákonná lehota od podania podnetu v decembri 2007 je "prešvihnutá" iba o pár rokov (asi 5). Platí teda aktuálny ÚPN-O pre tri dotknuté zóny a ten neuvažuje s nejakým takým riešením dopravy, aké popisuje/naznačuje ten obrázok od pána Marynčáka, ktorý ako už som napísal je súčasťou UŠ PROMCEN.

Ale späť k OK Vajnorská a k riešeniu dopravy na 5. element a PH-3 (hoci cesta okolo sýpky bola vybudovaná iba pre 5. element a iba vlastníci nehnuteľností na 5. elemente mali cez zriadené vecné bremeno zabezpečený prístup cez predmetnú cestu),  ku ktorej popisu má smerovať tento článok.

1. 

Projekt PROMCEN, na ktorého UŠ PROMCEN sa podieľal aj pán Ing. arch. Marynčák, sa teda kvôli nerealizovaným/neobstaraným ZaD ÚPN pre Projekt PROMCEN (mohli byť obstarané minimálne od leta 2012, ale zrejme už od jari 2011) nemohol zatiaľ realizovať inak, iba výstavbou supermarketu COOP Jednota. Dôvody pre neschválenie ZaD ÚPN Projektu PROMCEN boli popísané vo viacerých článkoch na www.chorvatania.sk a preto nevidím dôvod sa k tejto téme teraz nejako obšírnejšie vracať. Ale možno niečo k tomu napíše sám pán Marynčák.

Aj stavba supermarketu COOP Jednota mala z viacerých dôvodov (z časti aj v dôsledku konania zložiek OÚ obce a/alebo predstaviteľov obce) vydané stavebné povolenie až na začiatku roka 2014. Konkrétnosti sú popísané aj tu na www.chorvatania.sk, ale pre tento článok budú stačiť informácie z článku ale aj článok Čo bránilo výstavbe COOP Jednota a prečo začala stavba SO v rámci ZŠ s MŠ?.

2. 

V závere roka 2014 došlo v záujme vytvorenia predpokladov pre urýchlenú výstavbu I. etapy ZŠ s MŠ v lokalite PROMCEN a aj v záujme odblokovania výstavby supermarketu COOP Jednota k dohode na riešení realizácie OK Vajnorská v dvoch etapách, pričom najskôr bude realizovaná I. etapa OK Vajnorská podľa tohto výkresu, ktorá mala byť realizovaná ako úprava alebo dobudovanie miestnych komunikácií a teda aj stavebné povolenie malo byť kvôli času vydané Stavebným úradom obce Ch. Grob.  Dokončenie OK Vajnorská bolo navrhnuté podľa tohto výkresu II. etapy OK Vajnorská.

Iba pre pripomenutie ešte pridávam súčasnú dopravnú situáciu (existujúci stav) v dotknutej lokalite.

2.1.   

V záujme zabezpečenia dopravného prístupu ku stavbe I. etapy ZŠ s MŠ do doby výstavby I. etapy OK Vajnorská a aj prístupu do lokality Hlavný dvor a teda aj 5. element a PH-3 vyčlenila MCST, a.s. časť zo svojho pozemku parcela č. 1647/1, na ktorom bola vybudovaná masívna vnútro-areálová komunikácia. Na tomto výkrese je vyznačená poloha tej dočasnej komunikácie.  Kvôli záväzku zabezpečiť tento dočasný prístup odložila MCST, a.s. v prvom polroku 2015 spoluprácu so záujemcami o niektoré časti pozemkov v lokalite PROMCEN, ku ktorým patril aj záujemca o pozemky, cez ktoré táto dočasná komunikácia prechádzala.

3. 

Keď v máji 2015 došlo ku zmene podmienok pre financovanie výstavby OK Vajnorská, tak sa MCST, a.s. vrátila k záujmu o umiestnenie ČS PHM v lokalite v blízkosti zákruty pri hoteli Kamila (dnes Agátka), ktorý mal dočasne vyriešiť financovanie výstavby I. etapy OK Vajnorská dovtedy, kým bude doriešený rozdielny názor na ustanovenia Cestného zákona v tom, kto má realizáciu takejto stavby financovať, resp. sa na nej podieľať.

Ako je možné vidieť z tohto navrhovaného stavu umiestnenia ČS PHM, mala byť súčasťou tejto stavby aj rekonštrukcia časti odbočky od hotela Kamila (Agátka) ku lokalite Hlavný dvor. Napriek súhlasu poslancov z októbra 2015 sa starosta Benčík z nejakého dôvodu rozhodol takémuto riešeniu zabrániť a okrem verbálneho odmietania návrhov MCST, a.s. dokonca vetoval aj uznesenie OcZ obce Ch. Grob, ktoré bolo prijaté 19.1. 2016.

4. 

Preto MCST, a.s. v záujme dokončenia medzitým vo februári 2016 už začatej výstavby supermarketu COOP Jednota (v apríli 2016 by tejto stavbe skončila platnosť stavebného povolenia) pristúpila k riešeniu spolupráce so záujemcom o časť pozemkov vedľa COOP Jednota, aby bolo možné v rámci zmeny stavby I. etapy OK Vajnorská a aj stavby supermarketu COOP Jednota realizovať komunikáciu od I. etapy OK Vajnorská ku komunikácii okolo objektu Sýpky podľa nasledovného celkového výkresu a komunikáciu od I. etapy OK Vajnorská ku komunikácii okolo objektu Sýpky v smere na 5. element podľa nasledovného výkresu, resp. podľa detailného výkresu pre rozsah prác doprojektovania časti predmetnej cesty zo 14.07.2016. V záujme dosiahnutia čo najmenšej premávky v smere cez uvažovanú zónu budúcu zónu "typu námestie" zvažujeme úplné zrušenie odbočky od Hlavného dvora a 5. elementu okolo Sýpky s výnimkou pre dopravnú obsluhu/zásobovanie alebo minimálne zavedenie jednosmernej premávky pre osobné vozidlá v tom istom smere. A to v závislosti od toho, aké stanovisko zaujmú kompetentné zložky pre oblasť dopravných riešení. 

4.1.    Vo vzťahu ku žiadosti MCST, a.s., aby mohla byť riešená doprava v dotknutej lokalite podľa vyššie v tomto bode 4. popisovaného návrhu, bolo v auguste na stretnutí na Odbore cestnej dopravy a pozemných komunikácií OÚ Senec za prítomnosti zástupcov BSK, Regionálnych ciest BA, a.s., obce Ch. Grob, COOP Jednota Galanta a MCST, a.s. skonštatované nasledovné:

a)

Súčasťou stavebného povolenia pre I. etapu OK Vajnorská komunikácia od OK Vajnorská ku ceste okolo Sýpky smerom na 5. element nie je a teda nebude možné ani riešiť jej predĺženie.

b)

Prístup do lokalít Hlavný dvor, 5. element a teda aj PH-3 je podľa zástupcov BSK, RC BA, a.s. a aj obce Ch. Grob zabezpečený od zákruty pri hoteli Kamila (Agátka).

Na základe vyššie uvedených skutočností je stavba I. etapy OK Vajnorská realizovaná tak, ako je realizovaná a 8.11. 2016 bude skolaudovaná bez cesty ku parkovisku COOP Jednota; táto cesta bude v tom istom dni kolaudovaná ako súčasť príslušnej časti stavby supermarketu COOP Jednota po okraj ich parkoviska.

Dobudovanie ďalšej časti cesty ku Sýpke podľa výkresu pre rozsah prác doprojektovania časti predmetnej cesty zo 14.07.2016 bude závisieť od toho, ako bude naložené s uzneseniami OcZ obce Ch. Grob vo veci Zmien a doplnkov č. 1/2015 pre lokalitu PROMCEN. Kým nebudú ZaD ÚPN č. 1/2015 schválené, nemá MCST, a.s. dôvod investovať ďalšie prostriedky do výstavby predmetnej cesty, pretože by to bola zjavne ďalšia zbytočná/premrhaná investícia, ako bola tá do začatia rekonštrukcie objektu Sýpky.

© 2024   Created by Štefan Sládeček.   Používa

Symboly  |  Nahlásiť problém  |  Podmienky služby