Komunita obyvateľov a sympatizantov obce Chorvátsky Grob
Dokonca nie je ospravedlniteľná ani nesprávna interpretácia zákonných ustanovení, pričom je úplne jedno, či ide iba o neznalosť, nevedomosť, resp. účelovo nesprávnu interpretácia ustanovení zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení (ďalej len "Zákon o obecnom zriadení"), ktorá je v prípade JUDr. Velčeka zachytená aj na zázname zo zasadnutia OcZ obce Ch. Grob zo dňa 16.2. 2016 (viď web stránku obce Ch. Grob).
Vypočujte si prosím časť audio záznamu od cca 03:52:00, kde začínajú interpelácie poslancov a občanov, aby ste získali potrebný základ pre posúdenie mojich ďalej uvedených konštatovaní.
V tej časti zasadnutia OcZ "Interpelácie poslancov a občanov" bolo demonštrované, presnejšie dokázané, ako JUDr. Velček účelovo nesprávne interpretuje ustanovenia Zákona o obecnom zriadení v súvislosti s tým, či môže obyvateľ obce položiť na zasadnutí OcZ otázku poslancovi OcZ. Že nemal JUDr. Velček pravdu ani v tomto prípade pri výklade, resp. pri interpretácii nejakého zákona (presnejšie, že zrejme cielene a vedome zavádzal, aby nemusel pán Tokarčík odpovedať na nepríjemnú otázku od obyvateľa obce), preukazujem analýzou toho, ako to naozaj pre takéto prípady a pre správne vedenie rokovania OcZ upravuje Zákon o obecnom zriadení.
JUDr. Velček pri obhajovaní "jeho pravdy", resp. "jeho právneho názoru" opakovane (v čase od 04:22:00 a opäť v čase od cca 04:23:40) citoval ustanovenie § 25 odsek (4) písmeno b), ktorého presné znenie je nasledovné:
§ 25
Povinnosti a oprávnenia poslancov
....
(4) Poslanec je oprávnený najmä
a) predkladať obecnému zastupiteľstvu i ostatným orgánom návrhy,
b) interpelovať starostu a členov obecnej rady vo veciach týkajúcich sa výkonu ich práce,
....
Iba podotýkam, že diskusia bola v dotknutej časti rokovania OcZ o tom, či môže obyvateľ klásť na zasadnutí OcZ otázky poslancovi alebo nie.
K tejto problematike sa vyjadrili viacerí prítomní, medziiným aj poslanec Ján Granec (v čase od cca 04:20:00 audio záznamu citoval obsah Rokovacieho poriadku OcZ obce Ch. Grob), resp. aj hlavný kontrolór obce pán Ing. Bartek (v čase od 04:27:30), ktorý citoval ustanovenie § 12 odsek (12) Zákona o obecnom zriadení a potom ešte súvisiace časti Rokovacieho poriadku.
V celej tejto fraške podľa scenára JUDr. Velčeka a v réžii starostu obce (ktorý zrejme vo väčšine prípadov iba postupuje podľa "názorov" JUDr. Velčeka ako scenáristu, pričom starosta sa dúfam iba riadi jeho radami, pretože mu verí) je potrebné precízne posudzovať mieru zavinenia a teda aj mieru zodpovednosti jej aktérov za porušovanie základných princípov demokracie a aj princípov obecnej samosprávy takpovediac v priamom prenose.
V závere tohto príspevku si pre obhajobu svojich stanovísk najskôr dovolím uviesť citáciu častí § 12 Zákona o obecnom zriadení, ktorým sú upravené podmienky pre rokovanie obecného zastupiteľstva.
.....
(10) Ak na rokovaní požiada o slovo poslanec Národnej rady Slovenskej republiky, poslanec Európskeho parlamentu, zástupca vlády alebo iného štátneho orgánu, slovo sa mu udelí. Môže sa udeliť aj ktorémukoľvek obyvateľovi obce.
(11) Nariadenie a uznesenie obecného zastupiteľstva podpisuje starosta najneskôr do 10 dní od ich schválenia obecným zastupiteľstvom.
(12) Podrobné pravidlá o rokovaní obecného zastupiteľstva upraví rokovací poriadok obecného zastupiteľstva.
Z hľadiska posudzovania predmetu diskusie v dotknutej časti rokovania OcZ o tom, či na rokovaní OcZ obce Ch. Grob mohol obyvateľ obce pán Michalík položiť otázku poslancovi OcZ pánovi Tokarčíkovi, je určujúci obsah poslednej vety z odseku (10) z § 12 Rokovanie obecného zastupiteľstva.
Aj pre pána JUDr. Velčeka z uvedenej vety totiž vyplýva (resp. by malo vyplývať), že OcZ môže udeliť slovo aj ktorémukoľvek obyvateľovi obce, pričom pre posudzovanie obsahu vyjadrenia obyvateľa, ktorému bolo slovo udelené je dôležité, resp. priamo určujúce ustanovenie odseku (12) toho istého § 12 Zákona o obecnom zriadení (znenie dotknutého odseku (12) viď kúsok vyššie); presnejšie príslušné časti schváleného Rokovacieho poriadku OcZ Obce Ch. Grob!
Ak obsah vyjadrenia obyvateľa obce, ktorému bolo slovo udelené, zodpovedá všeobecne zaužívaným kritériám pre slušnosť, vecnosť a súvislosť s predmetom rokovania, potom obyvateľ Michalík v súlade so Siedmou časťou Rokovacieho poriadku mohol položiť otázku aj poslancovi Tokarčíkovi a poslanec Tokarčík mal na jemu položenú odpovedať!
Pre istotu uvádzam aj znenie dotknutej Siedmej časti Rokovacieho poriadku OcZ obce Ch. Grob.
SIEDMA ČASŤ
INTERPELÁCIE POSLANCOV
§ 20
Interpelácie poslancov
1. Obecné zastupiteľstvo počas zasadnutia vytvorí časový priestor obyvateľom obce na otázky poslancom a starostovi v bode interpelácie poslancov a obyvateľov. V tomto bode programu dostanú najskôr priestor pre svoje interpelácie prihlásení poslanci obecného zastupiteľstva. Po ukončení interpelácií poslancov dostanú priestor na svoje interpelácie prihlásení obyvatelia. Maximálna dĺžka diskusného príspevku obyvateľa i poslanca je stanovená na 5 minút. V prípade nedodržania stanoveného limitu odníme takémuto diskutujúcemu predsedajúci slovo.
2. Poslanci obecného zastupiteľstva majú právo interpelovať starostu, členov obecnej rady (ak je zriadená), hlavného kontrolóra a riaditeľov alebo vedúcich organizácií v zriaďovateľskej pôsobnosti obce, a to vo veciach týkajúcich sa výkonu ich práce alebo činnosti.
3. Interpelácie predkladajú poslanci a občania ústne alebo písomne na zasadnutí obecného zastupiteľstva.
4. Interpelované osoby sa môžu vyjadriť ústne priamo na rokovaní obecného zastupiteľstva. Ak na vznesenú interpeláciu nemožno uspokojivo odpovedať ústne na zasadnutí obecného zastupiteľstva alebo odpoveď vyžaduje ďalšie šetrenie, je interpelovaná osoba povinná poskytnúť odpoveď písomne do 30 dní po prednesení interpelácie. Odpoveď na interpeláciu sa poskytne písomne v elektronickej forme (e-mail) všetkým poslancom.
© 2024 Created by Štefan Sládeček. Používa
Komentáre môžu pridávať iba členovia CHORVATANIA.
Pripojte sa k sieti CHORVATANIA