Komunita obyvateľov a sympatizantov obce Chorvátsky Grob
Po zverejnení informácie o tom, že Policajný zbor SR začal riešiť parkovanie v obytnej zóne na Čerešňovej ulici, som chvíľu čakal na to, aké budú reakcie na okamžitý článok hovorcu nového vedenia obce pána Mariána Pavela.
Zachytil som niektoré zaujímavé reakcie, ktoré naznačujú, že ľudia sú z obsahu jeho článku zaskočení a nie celkom sa s ním stotožňujú. Prečo asi? Nuž podľa mňa je to zrejme aj pre dojemnú snahu pána Pavela ešte aj teraz, keď už má moc v obci v rukách, zvaľovať vinu za všetko na niekoho iného, než je za situáciu reálne zodpovedný, resp. kto ju nepriamo aj spôsobil.
Za situáciu s pokutovaním vozidiel vraj nemôže nové vedenie obce, ale investor (lebo nezabezpečil potrebný počet parkovacích miest) a zrejme aj bývalé vedenie obce (lebo tú výstavbu pripustilo a pripustilo aj umiestnenie dopravného označenia obytná zóna). Ani zmienky o tom, že zodpovednosť za nesprávne parkovanie je v prvom rade na tom, kto tam to ktoré auto zaparkoval.
Mám stále silnejší pocit, že pán Pavel si vôbec neuvedomuje, že už dávno nežijeme v socializme, keď bol za všetko zodpovedný štát v tomto prípade štátom riadený Miestny národný výbor) a občan mu za to platil obmedzením svojich osobných slobôd. Keď si obyvatelia kupovali byty v obytnej zóne na Čerešňovej alebo si v tejto zóne stavali RD, tak presne vedeli, resp. mali vedieť, aké obmedzenia ich ohľadne možnosti parkovania čakajú.
Ak to kupujúci vedeli a byty kúpili bez toho, aby investora tlačili do riešenia daného problému, tak sa stavu s parkovaním prispôsobili a teda svojim súčasným konaním vedome porušujú dopravné predpisy, platné pre túto obytnú zónu. Osobne si myslím, že v čase predaja bytov nebol počet áut vo vlastníctve obyvateľov v takom počte, aby prevyšoval parkovacie možnosti v danej lokalite, ale že počet áut sa postupne zvyšoval, čo spolu s mnohými firemnými "približovadlami" dnes spôsobuje problém s parkovaním.
Teda viniť z danej situácie len investora (a ešte aj bývalé vedenie obce) nie je podľa mňa nič iné, iba vytváranie falošnej ilúzie u dotknutých obyvateľov jednak o príčinách problému, ale aj o možnostiach jeho riešenia. Investor nie je povinný zabezpečiť parkovanie v tesnej blízkosti bytu, ktorý predáva, ale je zaviazaný vytvoriť taký počet parkovacích miest, ktoré mu v podmienkach v rámci stavebného konania určí príslušný Dopravný inšpektorát a/alebo vnútorný normatív obce (ak existuje, resp. ak to bude investor ochotný akceptovať).
Ak to kupujúci nevedeli a aj napriek tomu kupovali, tak to je ich chyba, ktorú teraz musia nejako riešiť. Napríklad tým, že budú parkovať niekde ďalej od svojho bydliska na plochách, ktoré sa na to dajú v rámci obce nájsť a/alebo vyčleniť a budú niesť všetky riziká s tým spojené. Alebo napríklad nájdením nejakého kolektívneho riešenia na parkovanie v nejakej voľnej a/alebo využiteľnej zóne.
Vždy je však všetko iba o hľadaní riešenia. A najlepšie je, keď sa hľadá také riešenie, ktoré je maximálne kompromisné pre všetky dotknuté osoby. To sa ale málokedy podarí pri takých postupoch, keď sú priamo zainteresované osoby udržiavané v nejakej naivnej predstave, že ich problém vyrieši niekto iný, resp. že niekto iný je za riešenie ich problému dokonca zodpovedný. Takým postupom sa alebo riešenie nenájde, alebo nebude pre väčšinu zainteresovaných prijateľné a teda sa ho nepodarí zrealizovať.
Pred nejakým časom mi mne neznámy občan pod anonymným nickom položil na www.ciernavoda.info otázku, či neuvažujeme s vybudovaním parkovacieho domu na pozemkoch v rámci Projektu PROMCEN. Priznám sa, že som v tom čase tej otázke nerozumel, resp. sa mi zdala divná, pretože hovoríme o živote na vidieku a o vidieckom ráze a sem mi parkovací dom nesedel rovnako, ako tu mnohým nesedí benzínová pumpa. Keď som si ale pri vyhodnocovaní názorovej agresivity obyvateľov z Čerešňovej urobil podrobnejšie posúdenie dotknutej lokality, tak mi bolo jasné, že ten problém s riešením parkovania tu určite v blízkej dobe nastane.
A už sa ten problém s parkovaním prevalil. Nie nečakane a určite nie preto, že niekto chce robiť zle práve obyvateľom dotknutej lokality, ale jednoducho preto, lebo počet áut, ktoré títo obyvatelia používajú, stále narastá a úmerné zväčšovanie počtu parkovacích miest nikto reálne neriešil, pričom už sa zrejme tento problém dostal aj na pôdu dotknutého DI.
Takže čo sa s tým dá urobiť?
1. Obyvatelia môžu chodiť do práce v BA hromadnou dopravou, ktorá má zastávku kúsok od ich obydlia.
2. Obyvatelia sa spoja a nájdu cestu, ako zmeniť prístup okresného DI (neviem však posúdiť, či je počet
parkovacích miest v dotknutej lokalite postačujúci).
3. Obyvatelia sa môžu spojiť do nejakej záujmovej s.r.o. a investovať do výstavby parkovacieho domu
(napr. na parkovisku oproti polyfunkčným priestorom hneď vľavo po odbočení z Vajnorskej) a/alebo aspoň nejakých ďalších parkovacích miest.
4. Obyvatelia to nebudú nijako riešiť a budú v podstate tŕpnuť, či ich niekto odtiahne, pričom sa budú spoliehať na to, že polícia sa časom unaví a vykašle sa na to.
Keby sa pod vplyvom niektorých ľudí z Čiernej Vody (aj z Čerešňovej, ale najmä z OZ Čierna Voda) neriešila väčšina záležitostí okolo Projektu PROMCEN v atmosfére konfliktu a blokovania všetkých aktivít MCST, a.s., možno by aj tento problém s parkovaním mal už dávno svoje riešenie.
Projekt PROMCEN je v dôsledku konania aj niektorých ľudí, stojacich za súčasným vedením obce pozastavený a tak je za určitých podmienok možné využiť niektoré časti pozemkov MCST, a.s. aj na vytvorenie strážených a/alebo aspoň kontrolovaných parkovacích miest v relatívne nie veľkej vzdialenosti od obytnej zóny na Čerešňovej.
Všetko je však vždy otázkou dohody a nie "nariadenia" ako sa to pokúšala napr. pani Michalková "naznačovať" v prípade plôch pre verejnú zeleň v súkromnom vlastníctve alebo pri následnom spochybňovaní mojej dôveryhodnosti pri polo anonymných diskusiách na stránke www.ciernavoda.info o umiestnení benzínovej pumpy.
© 2024 Created by Štefan Sládeček. Používa
Komentáre môžu pridávať iba členovia CHORVATANIA.
Pripojte sa k sieti CHORVATANIA