CHORVATANIA

Komunita obyvateľov a sympatizantov obce Chorvátsky Grob

Najskôr popíšem dôvody pre napísanie tohto blogu a potom v časti s názvom

"Ako je to so školou a čo môžu rodičia prihlásených detí očakávať?",

ktorá začína asi po dvoch obrazovkách (podľa veľkosti písma pri zobrazovaní).

Ako to teda je s projektom ZŠ s MŠ na Čiernej Vode? V podstate zodpovedajúco tomu, ako ste to Vy obyvatelia obce Chorvátsky Grob doteraz pripustili a teda podľa mňa aj chceli !!!

1.

Kde ste boli všetci so svojou adresnou kritikou, keď pán Marynčák nielenže nedokázal niečo urobiť s výstavbou novej základnej školy s materskou na Čiernej Vode (aj keď mal taký istú realizačnú možnosť, akú schválilo OcZ obce Ch. Grob 17.10. 2014), ale zastavil aj ideovo pripravený projekt rekonštrukcie starej školy a taktiež už rozpracovaný projekt materskej školy na ihrisku na Čiernej Vode, lebo to tak chcel jeden ctený občan obce ?

2.

Teraz mnohí z Vás a aj fundovaní, resp. znalí kritizujú výšku nákladov na novú školu vo výške do cca 4 mil. EUR bez DPH a kde vraj na to obec vezme. Pred takmer dvomi rokmi ste ľutovali pána Marynčáka, lebo bol údajne nútený odstúpiť z pozície starostu, lebo ho vraj niekto vydieral. Zabudli ste pritom na to, že pár mesiacov predtým nechal schváliť koncepciu školskej politiky, kde sa "vyskytoval" okrem iného aj projekt ZŠ (zdôrazňujem iba ZŠ bez MŠ) za cca 7,5 milióna EUR, na ktoré chcel peniaze cez zbytočnú petíciu na NR SR?

3.

Dnes útočíte na nové vedenie obce, ktoré sa dostalo v dôsledku zákonov SR do situácie, že musí v záujme dodržania termínu v prospech obyvateľov obce hľadať riešenie dôsledkov nezmyselných zákonov SR alebo možno skôr aj určitých pohodlností úradníkov v štátnej a verejnej správe, ktoré síce obec zaväzujú zabezpečiť predškolské a školské priestory pre potreby obyvateľov, ale na druhej strane nedávajú obci žiadnu možnosť do niektorých procesov zasiahnuť. A to všetko vo veľmi skrátenom čase pre riešenie situácie, ktorú nespôsobili!

3.1.

O možnosti získať dotáciu 280 000 EUR vedelo bývalé vedenie obce Ch. Grob a aj poslanci OcZ od cca apríla, resp. mája 2014. Asi sto nebolo dôležité, pretože až do septembra 2014 sa z dôvodu obštrukcií zo strany 5 poslancov OcZ za starú časť obce neuskutočnilo žiadne rokovanie OcZ k schváleniu postupu pre prijatie podmienok pre pridelenie dotácie, hoci ju na obec prišli ponúkať najvyšší funkcionári Ministerstva školstva SR. Áno, objavila sa síce kritika tých 5 poslancov, ale jedne z nich bol aj napriek tomu opätovne zvolený do OcZ. Takže ak akceptujete stratených 6 mesiacov v roku 2014 pre zabezpečenie výstavby novej školy, potom by vlastne nemalo až tak vadiť to meškanie s výstavbou ZŠ s MŠ! Na druhej strane akceptujem to, že aj tak logicky všetci a najmä rodičia školopovinných detí naháňajú termín dokončenia školy, resp. naháňajú súčasné vedenie obce. Aj keď sa pritom opakovane objavujú aj podozrenia z nejakých prepojení starostu obce na MCST, a.s., v záujme ktorej vraj starosta koná.

3.2.

MCST, a.s. predložila alternatívny návrh riešenia, resp. možnosti využitia dotácie 280 000 EUR na svojich pozemkoch až potom, keď evidentne z dôvodu presadenia osobného záujmu jedného cteného občana evidentne zlyhala snaha Mgr. Jonášovej a aj poslancov za Čiernu Vodu dotiahnuť projekt ZŠ s MŠ na ihrisku na Čiernej Vode, a to konkrétne myslím až 12.10 2014.  

Napriek tomu, že OcZ schválilo jednoznačné uznesenie o novej škole už 17.10. 2014, nepodpísala zastupujúca starostka obce kúpnu zmluvu a aj nájomnú zmluvu, ale nechala to až na nového starostu a zmluva bola podpísaná až 10.12. 2014, čo je ďalší stratený čas cca 1 a pol mesiaca pre organizovanie verejného obstarávania.

3.3.

MCST, a.s. aj za výdatnej pomoci časti aktívnych obyvateľov obce Ch. Grob pracovala už od 17.10. 2014 na projektovej dokumentácii pre vydanie územného rozhodnutia na celú kompletnú školu a už v nasledujúcich dňoch bola podaná žiadosť o vydanie ÚR, ktoré po viacerých zmenách na základe vyjadrení dotknutých organizácií nadobudlo 23.3. 2015 bolo tiež uznané za právoplatné územné rozhodnutie (ÚR) pre celú veľkú 24 triednu základnú školu s telocvičňou a materskou školou (ďalej len "ZŠ s MŠ") v časti Čierna Voda (viď scan prvej strany príslušného ÚR s vyznačením právoplatnosti dotknutého ÚR).

Obec teda v podstate mohla získať niečo z tých stratených cca 7 mesiacov a mohla spustiť verejné obstarávanie, pretože vydané a právoplatné ÚR dávalo priestor pre prípravu tendrovej projektovej dokumentácie, čo sa aj udialo.

3.4.

MCST, a.s. pokračovala na vybavovaní stavebného povolenia pre I. etapu ZŠ a ako je uvedené v článku "Výstavba I. etapy ZŠ s MŠ môže začať, stavebné povolenia sú právop..., tak ku koncu mája boli všetky tri stavebné povolenia pre výstavbu I. etapy ZŠ právoplatné.Teda v termíne, ktorý bol dohodnutý, aj keď sme podľa bodu 3.2. v podstate stratili cca 1.5 mesiaca od prijatého uznesenia OcZ.

3.5.

Ešte dňa 14.5. 2015 vyhodnotila komisia obce aj s firmou Visions, s.r.o. o poradí uchádzačov vo VO, keď ako prvého v poradí určila firmu KAMI Profit, s.r.o. Bratislava a ako druhého uchádzača v poradí určila Touax SK, s.r.o. Bratislava. Po mesiaci, resp. 3 týždňoch a týždni rokovaní VO a obce Ch. Grob o podpise realizačnej zmluvy sa obidve uvedené spoločnosti vzdali súčinnosti a aj uzavretia zmluvy o dielo, o čom si môžete podrobnosti pozrieť na web stránke obce Ch. Grob v tomto článku rozhodla.

Mohol by som napísať informácie aj o ďalších "pikoškách", ale pre popis súčasnej situácie to musí stačiť. Aj v piatok je deň.

4.

"Ako je to so školou a čo môžu rodičia prihlásených detí očakávať?"

4.1.

Obec má k dispozícii právoplatné stavebné povolenia (aj keď ich držiteľom je zatiaľ MCST, a.s.) a môže okamžite spustiť realizáciu výstavby.

4.2.

Obec má k dispozícii Obecný podnik služieb, s.r.o. a podľa informácií zo Stavebnej komisie OcZ má k dispozícii aj odborne spôsobilú osobu, ktorá má oprávnenie vykonávať stavebný dozor pri realizácii stavieb.

4.3.

Obec má k dispozícii 250 000 EUR vlastných zdrojov pre začatie budovania nevyhnutných stavebných objektov (vnútroareálové komunikácie a prístupová komunikácia, betónový základ pre umiestnenie objektov školy, potrebná časť kanalizačnej prípojky, ...). K tomu má obec uznesenie OcZ o príprave rokovania bankového úveru na ďalší potrebný objem financií pre výstavbu I. etapy ZŠ.

4.4.

Aj vďaka operatívnej pripravenosti vedenia obce pri inšpekcii zo strany MŠ SR a MF SR mohla obec deklarovať plán náhradného riešenia pre prípad, ak by I. etapa ZŠ nebola skolaudovaná do 2.9. 2015, ale o niečo neskôr, nebudú obci Ch. Grob pravdepodobne odobraté dotácie v celkovej výške 430 000 EUR.

4.5.

Po výmene informácií medzi MCST, a.s. a lepším z uchádzačov (ktoré som osobne viedol prísne v duchu podmienok zákona o VO), som na základe obáv na strane zástupcov toho uchádzača ešte v máji navrhol starostovi obce alternatívu, aby si v predstihu pripravil možnosť umiestnenia prenajatých kontajnerov od zhotoviteľa pre dočasné umiestnenie 2 až 4 tried pre rozšírenie MŠ, ktoré by sa dalo realizovať popri výstavbe I. etapy ZŠ na Čiernej Vode, pričom tie zapožičané kontajnery sa potom stanú súčasťou realizácie alebo II. etapy ZŠ alebo s ohľadom na výhody modulovej technológie môžu byť použité aj na výstavbu MŠ, na ktorú už má obec dotáciu 170 000 EUR. Nájomné by mohlo byť odpočítané z ceny kontajnerov pre MŠ, takže by to neboli výdavky naviac.

Musím skonštatovať, že rovnako uvažoval aj starosta obce, pretože pri mojom predložení toho návrhu to spomenul ako náhradnú alternatívu pre umiestnenie prihlásených 84 detí do prvého ročníka tiež, hoci možno v takýchto detailoch, ako je to teraz uvedené v tom čase ešte nie.

4.6.

Niektorí obyvatelia obce v diskusii na FB vyjadrili názor, že umiestnenie kontajnerov pri súčasnej škole je absurditou, že to bude mať negatívny dopad na psychiku detí, a pod. Toto nechcem hodnotiť, ale vyjadrím názor, že ak takéto riešenie získa podporu obyvateľov obce a aj OcZ, tak počas letných prázdnin môže byť toto dočasné riešenie pre 4 triedy zrealizované, pričom ako si pamätám areál existujúcej ZŠ v Ch. Grobe, tak sa to tam dá umiestniť veľmi dobre. No a v prípade skombinovania s prevádzkou nejakej obdoby školského autobusu to môže byť prijateľné riešenie situácie, za ktorú nemôže ani súčasné vedenie obce a už vôbec nie MCST, a.s. ako stavebník.

5.

Ako stavebník, ktorý vie čo navrhoval, mám informácie, resp. predstavu aj o rýchlejšom postupe realizácie I. etapy novej ZŠ na Čiernej Vode po odstúpení obidvoch uchádzačov od podpísania zmluvy, ktoré bude zrejme aj ekonomicky efektívnejším.

S ohľadom na vyjadrenia niektorých znalých ľudí z tejto obce na FB obce a už znovu aj na Anonymke však zvolím taký postup využitia tejto alternatívy, ktorý neumožní niektorým ľuďom mať radosť z toho, že sa realizácia školy nepodarí. Musím žiaľ postupovať takto opatrne, pretože sa potvrdili obavy mojich skúsených priateľov o tom, že niektorí ľudia z prostredia Ch. Grobu radšej zabránia realizácii ZŠ na Čiernej Vode v priebehu cca jedného roka, než by museli priznať, že oni to nezvládli za tri roky, resp. že iní ľudia sa musia zmieriť s tým, že sa ZŠ nerealizuje tam, kde chceli oni.

6.

Zrejme budem musieť napísať aj ďalšie vysvetlenia, s čím do určitej miery počítam. Budem si už teraz ale určovať tiež svoje priority, ako to robí väčšina diskutujúcich či už na schôdzach alebo v diskusiách na FB.

Počet zobrazení: 493

Komentár

Komentáre môžu pridávať iba členovia CHORVATANIA.

Pripojte sa k sieti CHORVATANIA

© 2024   Created by Štefan Sládeček.   Používa

Symboly  |  Nahlásiť problém  |  Podmienky služby